Intervju med en feminist

Vi har nå kommet til den første uken i den tredje måneden, og det er i skrivende stund under en uke til vi skal feire den 102 internasjonale kvinnedagen. Som tidligere nevnt arrangerer vi i Bergen Rød Ungdom en konsert for ungdommer på Ungdomshuset 1880 for å feire

denne storslåtte dagen. I sammenheng med dette tok et av våre medlemmer kontakt med en av artistene som skal spille på denne konserten.

Stine Marie Mikkelsen er en 16 år gammel jente fra Askøy. Helt siden den unge askøyværingen ble medlem av Rød Ungdom i 2010 har hun vært et aktivt medlem av organisasjonen, og kan i tillegg skryte av at hun for et år siden ble valgt som første nestlederen for


Hvor lenge har du drevet med musikk?
 Askøy RU.

– Siden jeg som niåring ble med i kor; der gikk jeg et par år. Da jeg var 12 år gammel kjøpte jeg en gitar, og siden den gang har jeg både spilt og sunget.

Hvis du skriver sanger selv; hva pleier du å skrive om? Hvis ikke; hvilke typer sanger pleier du vanligvis å synge?

– Hovedsakelig pleier jeg å kovre andres sanger, vanligvis indierock og akustiske sanger. Når jeg tenker meg om tror jeg faktisk ikke at jeg har skrevet noe selv.

Gleder du deg til kvinnedagen?

– Kjempemasse! Gleder meg til å gå i tog, og høre på de flotte appellene. Gleder meg også masse til å spille på konserten deres, samt høre de andre som skal spille der.

Noen spesielle du gleder deg til å høre?

– Gleder meg mest til å høre Funky Penguins og Amalie Fevang, men også til å høre hele oppsettet.

Mener du det fremdeles er behov for kvinnedagen og feminisme?

– Ja, selvfølgelig er det det! Jeg synes det er flott at kvinner har en dag som er bare deres og, som de kan markere seg og sine krav på. Kvinnekamp er fremdeles viktig nå i 2012, med tanke på at over 16 000 kvinner blir voldtatt eller forsøkt voldtatt hvert år , og at kun et fåtall blir trodd. Andre viktige grunner inkluderer at mange kvinner blir misshandlet i forhold, og at kvinner fremdeles tjener mindre enn menn.

Føler du at lokale kvinnelige artister blir behandlet på en annen måte?

– Personlig har jeg aldri følt at vi blir diskriminert eller nedprioritert noe spesielt, men jenter burde bli frontet mer. Vi trenger absolutt flere jenter på musikkscenen.

Om du ønsker oppdatere deg på konseten kan du gjøre det her:
– http://www.facebook.com/events/338431679513977/
– https://bergenraudungdom.wordpress.com/2012/02/04/379/ 

Legg att eit svar

